• Главная
  • Новости
  • Опалення централізоване чи індивідуальне: НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА

Опалення централізоване чи індивідуальне: НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА

     Питання влаштування індивідуального опалення в наявному житловому фонді, а відтак відключення від мереж централізованого опалення, є нині досить актуальним, зокрема и в Овручі. Якими ж правовими актами воно регулюється? Відповідь на це дає лист заступника міністра з питань житлово-комунального господарства України О.В. Гаврилюка на запит з приводу цього заступника голови облдержадміністрації І.В. Орлова. Фрагмент із нього й пропонується увазі читачів.
     Питання відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання житлових будинків регулюється Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 (із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України № 1268 від 31.10.2007), та Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженим наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 4 від 22.11.2005 (із змінами, внесеними — наказом Мінжит-локомунгоспу № 169 від 06.11.2007, який набув чинності з 09.12.2007).
     Відповідно до п. 24 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.05 (із змінами) споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.
     Згідно з п. 26 цих Правил, відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України «Про теплопостачання» схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки, державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.
     Отже, власник квартири не має права самовільно змінювати систему опалення та здійснювати відключення від мереж централізованого опалення.
     Поряд з цим, звертаємо увагу, що переобладнання системи опалення в окремих квартирах призводить до розбалансування внутрішньо будинкової системи опалення, яка виноситься до інженерної системи будинку, як цілісного майнового комплексу.
     Згідно з вимогами відповідних будівельних норм при проектуванні будинку, в якому передбачається централізоване теплопостачання, всі стояки та внутрішні розподільчі мережі опалення гідравлічно ув'язані для забезпечення стабільної роботи внутрішньо будинкової системи загалом.
     Будь-яке втручання в неї шляхом зміни гідравлічного опору (від'єднання від системи централізованого опалення) погіршує роботу системи загалом, чим порушує права інших мешканців, що є недопустимим за Цивільним кодексом України.
     Окрім того, багатоквартирні будинки, які розраховані на систему централізованого опалення, не мають каналів для безпечного відводу і розсіювання у навколишньому середовищі продуктів згоряння, що утворюються в по квартирних системах опалення, тому їх застосування призведе до підвищеного забрудненю повітря у квартирах, що відповідно попршить умови проживання і порушить права мешканців будинків та суперечитиме статті 41 Конституції України, відповідно до якої використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
     Враховуючи наведене, слід ф зазначити, що при скасуванні вказаних обмежень необхідно вирішувати проблемні питання:
     1. У разі відключення окремих квартир в багатоквартирних житлових будинках від централізованого теплопостачання, загальне теплове навантаження будівлі зменшується непропорційно відокремленій площі. Тому обсяг теплової енергії, необхідний для опалення будинку, залишається практично незмінним, що, в свою чергу, збільшує вартість послуги з централізованого опалення для мешканців, які користуються нею.
     2. Економічний ефект впровадження індивідуальної системи опалення в окремих квартирах багатоквартирних будинків пов'язаний з різною ціною природного газу та тим, що зазначені квартири лише «доопалюються» індивідуальними приладами опалення. Субсидії на газ для мешканців квартир з індивідуальним опаленням будуть скасовані, що знизить економічну привабливість індивідуального опалення.
     3. Відповідальність за інвестування перекладається з постачальника централізованого опалення на власника квартири.
     4. Власник квартири, що бажає відключитися від централізованого опалення, несе витрати, пов'язані з дотриманням безпеки, всіх технічних та екологічних вимог.
     5. Витрати, пов'язані з утриманням і ремонтом індивідуальної системи опалення несе власник квартири. При цьому слід враховувати, що димарі потребують щорічного очищення та періодичної модернізації, а строк експлуатації газового бойлера зазвичай складає 10-15 років.
     6. При влаштуванні індивідуальної системи опалення в окремій квартирі багатоквартирного будинку та при її вимкненні у разі тимчасової відсутності мешканців температура внутрішнього повітря в суміжних приміщеннях може не відповідати нормативній. Це пов'язано зі збільшенням теплових втрат через огороджувальні конструкції.
     7. Залишається невирішеним питання оплати мешканцями відокремлених квартир послуг за централізоване опалення місць загального користування та обсягу теплової енергії від стояків внутрішньобудинкової системи опалення, які розташовані в межах цих квартир.
     8. Фінансування реконструкції газових та електричних мереж для збільшення їхньої пропускної здатності, яке неминуче виникне при масовому впроваджені індивідуальних систем опалення.
     9. Відключення окремих приміщень призведе до зменшення теплового навантаження і відповідно до зменшення обсягів теплової енергії, що транспортується мережами. При незмінному технічному стані зовнішніх та внутрішньобудинкових мереж теплопостачання, а відповідно незмінних теплових та гідравлічних втратах, за рахунок зменшення обсягів теплової енергії, що ними транспортується, буде зростати відсоток відносних втрат тепла, що призведе до зниження ефективності роботи системи централізованого теплопостачання та неминуче приведе до збитків постачальника централізованого опалення, які, в свою чергу, необхідно компенсувати стороні, яка відмовляється від централізованого опалення, або викличе зростання тарифів і відповідне порушення прав мешканців, які користуються централізованим теплопостачанням.
     10. Мешканці квартир з низьким рівнем доходу, які фінансово не спроможні встановити у своїх квартирах систему індивідуального опалення, стануть заручниками ситуації та змушені будуть платити більшу вартість за послуги з централізованого опалення.
     11. Встановлення індивідуального опалення потребує розгалуженої системи сервісних центрів.
     Враховуючи актуальність даного питання, 28.05.2009 р. Мінжитлокомунгоспом проведено «круглий стіл“ на тему “Індивідуальне опалення в Україні» за участю українських та міжнародних експертів, представників влади та бізнесу, неурядових організацій, та^засобів масової інформації, учасники якого дійшли консенсусу, що відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання житлових будинків, пов'язано з комплексом питань, зокрема:
     1. Правами власника квартири на отримання достовірної та в повному обсязі інформації щодо переваг та недоліків вибору індивідуальної системи опалення.
     2. Технічною можливістю відключення (відсутність у будинках необхідних систем вентиляції, додаткових вхідних отворів для газу тощо).
     3. Економічною вартістю відключення.
     4. Правами інших мешканців на отримання якісних послуг з централізованого теплопостачання.
     5. Впливом на довкілля та життя людей.
     Разом з тим, присутні на засіданні зазначили, що індивідуальні системи опалення слід впроваджувати, виходячи зі схем теплопостачання населених пунктів та регіональних паливних балансів, що дозволить визначити місця,-де його використання буде економічно та екологічно доцільне (приватних будинках, місцях 3-4 поверхової забудови житлових масивів тощо).
     Звертаємо увагу, що відповідно до Закону України «Про теплопостачання» державна політика у сфері теплопостачання базується, зокрема, на принципі оптимального поєднання систем централізованого, помірно-централізованого, децентралізованого та автономного теплопостачання відповідно до затверджених місцевими органами виконавчої влади схем теплопостачання з періодом перегляду в п'ять років.
     Повноваження щодо розроблення таких схем покладені на органи місцевого самоврядування.
     Також звертаємо увагу, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 401 від 02.04.2009 р. місцевим державним адміністраціям необхідно розробити регіональні програми модернізації систем теплопостачання з урахуванням затверджених органами місцевого самоврядування схем теплопостачання.


  • 29.07.2009
  • 724 просмотра